IAP:n sääntömääräinen kevätkokous, Nilsiä 23.3.2007

Leikeseminaari - Immunohistokemia

Hand out

Tapaus 1
55-vuotias mies. Kuuden vuoden ajan sairastanut haavaista koliittia, joka affisoinut koko kolonia ja rektumia. Hankalien oireiden takia saanut mesalatsiinin (sulfavalmiste) lisäksi atsatiopriimia ja prednisolonia useita kuukausia. Endoskopiassa distaalisen 35cm:n alueella mukulakivimäisyyttä, mahdollisesti pseudopolypooosia. Biopsianäytteet tältä alueelta.

Tapaus 2
Potilas on 79-vuotias nainen/mies. Poistettu 55 g painava nodoosi, osittain retrosternaalinen struuma kaulaviillosta. Kilpirauhasen oikeassa lohkossa merkkilanka.

Tapaus 3
Potilas on 49-vuotias nainen, jonka on oikean polvinivellen seudun pehmytosissa on kookas tuumori. Preoperatiivisesti MRI-tutkimuksen perusteella päädyttiin epäilemään PVNS-tautia (Pigmented villonodular synovitis [engl.]). Leikkauksen yhteydessä todetaan synoviaalisen faskian läpi kasvava kasvain. Näyte on kasvaimesta.

Tapaus 4
Potilas on 64-vuotias mies, joka on tullut tutkimuksiin lantion alueen kipujen vuoksi. MRI-kuvissa nähdään suoliluun alueella oikealla skleroottinen luuleesio, jossa myös dorsaalisesti pullistava pieni pehmytosakomponentti. Keuhkokuvassa näkyy multippeleitä ’nappuloita’. Aiemmin otetut paksuneulanäytteet ovat epäonnistuneet, ja nyt tutkittavana on avobiobsia lantion muutoksesta.

Tapaus 5
43-vuotias nainen. Invasiivinen tuumori oikeassa kilpirauhaslohkossa. Kasvaa kiinni esofagukseen ja kurkunpäähän. Näytteenä kilpirauhastuumoria.

Tapaus 6a, 6b
50-vuotias mies, jolla tuumori vas. munuaisessa. Tehty nefrektomia. Munuaista halkaistaessa löytyy kaksi tuumoria.

Tapaus 7
Potilas on 63-vuotias nainen, jolla on kyhmy pehmeässä suulaessa.