Pohjolan lääkäripäivät, Oulu 16.2.2007

IAP:n leikeseminaari

Gynekologisten vuotohäiriöiden taustalla olevia morfologisia muutoksia

Tapaus 1

35-v G0. P säännöllinen, edeltävän puolen vuoden aikana menorragiaa. Fraktioitu kaavinta, jossa vaikutelma takaseinämään liittyvästä polyyppimaisesta muutoksesta. Näytteenä kaavintasaalista.

Tapaus 2

52-v perimenopausaalinen potilas, jolla todettu aiemmin myomatoottiselta vaikuttava kohtu. Vuositarkastuksessa myomana pidetty muutos kasvanut reilusti. Hysterectomiapreparaatissa todettiin kohdun seinämään liittyvä intramuraalinen ad 8 cm läpimitaltaan oleva löyhärakenteinen ja hajoava tuumori. Adnex- ja vatsaontelolöydös tavanomainen eikä muitakaan viitteitä prosessin sekundaarisesta luonteesta. Näyte leikkauspreparaatista.

Tapaus 3

60-v potilas, HRT-.  Niukan verisen vuodon vuoksi otetaan aspiraatiobiopsia, joka näytteenä.

Tapaus 4

48 v nainen. Puolen vuoden aikana kuukautiset tulleet kivuliaiksi ja ja runsaiksi. Kuukautiset olleet muutoin säännölliset. Todetaan cx-polyyppi, joka kierretään pois. Samalla runsaiden vuotojen vuoksi otetaan Pipelle.

Tapaus 5

79 v nainen. Vuotoa ex utero. Papa L IV. Niukka pistolet-näyte. Siitä sekä sentrifugivalmistet että solublokki.

Tapaus 6

48 v nainen. Tulee terveyskeskuksesta sairaalan päivystyspoliklinikalle kureutuneen napatyrän takia. Todetaan napa infektoituneeksi, ei tyrää. Kotiutetaan antibioottireseptin kera. Kontrolliaikaa ei anneta. Kuukauden päästä tulee uudelleen päivystykseen. Nyt todetaan navassa tuumori. Se nousee irrallisena aihoa nostettaessa.

2 viikon päästä kyhmy poistetaan. Silloin mainitaan olevan 2,5 cm halkaisijaltaan, verestäväpintainen.

Näytteet mainitusta kyhmystä.

Tapaus 7

51-vuotias nainen, jolla menopaussi 49-vuotiaana. Vagifem-paikallishoito. Nyt pari kuukautta sitten ilmaantunut ylimääräinen vuoto. Aiemmin papa normaali, nyt kuukausi sitten otetussa papassa L3 ja vahva SIL ja cx-sivelyssä lieriöepiteelin dysplasiaa. Nyt kontrolli-papa ja fraktioitu kaavinta.

Tapaus 8

46-vuotias nainen, joka tulee tutkimuksiin runsaan premenopausaalisen verenvuodon vuoksi. Runsaat kuukautiset jo pidempään ja hoitona on ollut hormonikierukka. Kierukkaa ei nyt UÄ:ssä näy. Kohtu on iso ja myomainen, vuotaa epätavallisen runsaasti. Tehty kaavinta.

Tapaus 9

84-vuotias nainen, jolla alkanut eilen verinen vuoto. Ei hormonihoitoja. UÄ:ssä endometrium on epähomogeeninen ja vajaa 3 cm paksu. Kohtu on ikään nähden suurentunut, sm 9 cm. Tehty kaavinta, jossa korpuksesta saadaan runsas polypoottinen saalis.

Tapaus 10

75-vuotias nainen, epäsäännöllisiä vuotoja, laihtunut. Leikkauksessa runsaasti tuumorimassaa lantiossa ja omentissa, askitesta. Selvää lähtökohtaa ei leikkauksessa voida osoittaa. Näyte tuumorimassasta. Seurattu.

Tapaus 11

65 vuotias nainen, menopaussi 45 vuotiaana, vuoden verran postmenopausaalista vuotoa, suuri uterus. Leikkauksessa uterusontelon täyttää suuri nekroottinen tuumori, voisi olla submukoottinen myoma alunpitäen. Leikkauksessa vasen lisämunuainen kookas, epäilty tuumoriakin, adneksit ikää vastaavat. Uteruksesta näyte. Seurattu

Tapaus 12

22-vuotias yleensä terve nainen oli mennyt kontrollitutkimuksiin yksityislääkärille maaliskuussa, ei oireita, M12, D4, P26. Todettiin portion ektopia, Papa puhtaus 2, sauva Lk I. Syyskussa keskussairaalassa otettu histologinen näyte ja tämän perusteella leikkaus josta uteruspreparaatista näyte. Leikkauksessa ei etäispesäkkeisiin viittaavaa, imusolmukkeet negatiiviset. Kohdun alaosasta leikkauspreparaatista näyte. Seurattu.